Landsbyklyngemøde og prisfest i Galleri Svinestiens kostaldslokale  

Traditionen tro var det solskin, når der sker noget i og omkring Galleri Svinestien, men denne søndag den 18 marts 2018 var det også i hård blæst og hundekolde minusgrader, så alt foregik inde i galleriets store tidligere kostaldslokale, hvor der var sørget for god varme, kagebord og musikalsk underholdning til alle de fremmødte gæster.

Det var lidt af en festdag. Folk fra landsbyklyngen Hånden under Midtfyn, som består af 17 små landsbysamfund og bebyggelser vest for Ringe, kom på besøg i lokalområdet Rudme, som Tyge Mortensen havde indbudt til. Der kom også flere fra kommunen, bl.a. landdistriktskoordinator Jens Peter Jacobsen, event- og fritidskonsulent Signe Nielsen og teamleder kultur Hasse Winther, hvor de var med til at præsentere landsbyklyngens spritnye borgerundersøgelse fra 2017 – en flot tryksag i A4 format med titlen Kortlægning og Analyse Landsbyklyngen Hånden under Midtfyn. Den er absolut værd at læse og smukt illustreret med billeder fra klyngeområdet.

Jens Peter Jaobsen

Tina Ellegaard

Rudmes lokale vartegn, den 5 meter høje jernskulptur Guitarmanden, som står foran Foderstoffen, pryder forsiden.

Der var som altid et overdådigt kagebord, hvoraf en del denne gang kom fra Gestelev.

Læs mere her: http://landsbyklynger.dk/projekter/haanden-under-midtfyn

——

Næste punkt var lidt af en overraskelse, hvor de fire unge initiativtagere til Rudme Festivalen, Christian Jensen, Jens Leonhard, Christoffer O’Donughue og Anton Mortensen uventet blev hyldet med  Årets Ungepris, som blev overrakt af formanden for kommunens Ungeråd, Lukas Therkelsen, og næstformand Johan Kriwat. Det var fire glade og meget stolte unge mænd, der derefter på skift fortalte historien om, hvordan de fik idéen til Rudme Festivalen.

Læs historien herunder med deres egne ord.

###

Intro

Hej, vi er arrangørerne af Rudme Festival. Jeg hedder Anton, det er Christian, Christoffer og Jens. Vi er alle sammen opvokset her i byen.

Vi sad for 2 år siden nede i en skurvogn, som ligger omme bagved i vores have og drak en øl, og det var her, vi fik idéen til Rudme Festival. Og det var ikke første gang, vi sad der, for det var et sted vi rigtig tit tog ned til i løbet af vores gymnasieår og drak en øl eller flere – for i gymnasietiden går man jo igennem identitetskriser, stress, kærestesorger, og der er lektier, der skal passes. Der er mange tanker i hovedet, og i det virvar var skurvognen ligesom vores helle, hvor vi kunne være unge og hygge med vennerne og lade tankerne flyde frit. Vi havde både lange og korte aftener og aftener, der var endeløse. Hver gang opstod der en, hvis vi selv skal sige det, magisk stemning, som vi selv kalder for Rudme-feeling.

For det meste havde vi venner med, og dem der kom elskede det og kom igen og igen. Og ville gladelig tage turen ud til Rudme. I årenes løb kom der flere til, og folk begyndte ligesom at kende skurvognen i Rudme.

Jens har en historie fra en koncert, han engang var til i København, hvor han overhører en samtale ved siden af, hvor en mand, han overhovedet ikke kender, står og snakker om skurvognen i Rudme. Så ja, vi følte os rimelig kendte.

Men det var også den følelse, vi sad med, for 2 år siden i skurvognen og drak en øl som så ofte før, og snakkede om, hvor unikt det vi havde herude var, og at det var fedt, at vi kunne tiltrække så mange mennesker ude på landet. Og det var i den tankegang, at ideen til Rudme Festivalen opstod – vi tænkte, hvorfor ikke dele den her Rudme-feeling med endnu flere mennesker. Og det satte vi os så for at gøre.

Første år

Cirka på der her tidspunkt i 2016 besluttede vi os for at lave festivalen. Vi fik hurtigt lagt en begivenhed op på Facebook, og folk begyndte at tilmelde sig. Vi tænkte, at det at lave en festival, det var da nemt nok, bare nogle telte på en mark, og så kører det. Men så fandt vi ud af, at der også findes regler. Vi skulle have den ene og den anden tilladelse, og vi druknede i paragraffer og love, så vi gik helt i stå i 4 måneder. Kun 3 uger inden festivalen havde vi krisemøde. og her besluttede vi os for “at nu gør vi det fand’me!”. Vi prøvede at skaffe de tilladelser, vi nu lige kunne, og så ellers bare hyre nogle kunstnere. Og med hjælp fra forældre, lokalsamfundet og venner lykkedes det på kun 3 uger at få samlet et helt musikprogram, skabt nogle fede events og stable en madbod og festivalplads på benene. Der kom ca. 150 mennesker, og vi endte med et fint lille overskud. Vi var helt høje over det, vi havde skabt, og at det rent faktisk lykkedes, så det gav os blod på tanden til at forsøge os igen.

Andet år

Andet år kom vi i gang i god tid med tilladelser, og vi fik også ansøgt om sponsorater.

Vi fik organiseret os bedre, fik dannet en forening og oprettet en bankkonto. og ellers speedede vi op på alle fronter, vi udvidede med en ekstra dag, fik hyret nogle endnu federe kunstnere, fik en bar, gjorde meget mere ud af udsmykningen på pladsen. Så fik vi også skaffet flere frivillige, der i dagene op til hjalp os med at gøre pladsen klar, og blandt meget andet satte de en gammel scenevogn i stand, som vi havde fået af en lokal mand. Generelt var der rigtig stor opbakning fra lokalområdet. Alle var positive omkring initiativet.

– Det fik vi også at mærke dagen inden festivalen startede. Da troppede der nemlig en mand fra Beredskabsstyrelsen op, som skulle tjekke op på pladsen, og vi troede jo, vi havde styr på det HELE i år, men nej, … der var rigtig meget, der ikke var som det skulle være. Og vi stod bagefter med en lang liste af ting, der skulle gøres før vi fik lov at afholde festivalen. Vi var ved at pisse i bukserne over alt det, der skulle nås, men vores 25 frivillige fortrak ikke en mine, og i samlet flok fik vi løst en uoverskuelig lang liste af problemer, lige inden festivalen gik i gang.

Vi nåede det altså, og festivalen var en stor succes. Vi blev en 350-400 mennesker, dvs. mange flere end vi havde regnet med, og derfor endte vi også med et rigtig pænt overskud.

Det første år var det meget vores egne venner og føltes mere som en meget stor privatfest, men i år 2017 føltes det virkelig som en rigtig festival.

3 hovedpunkter

I løbet af de sidste 2 år er vi er blevet mere bevidste om, hvad vores festivals værdier og fokus er. Vi har fastsat 3 hovedpunkter, der definerer vores festival.

  1. Et af fokuspunkter er, at vores musikprogram er ”upcoming” musik, dvs. ny kommende musik. Flere af os er selv musikere og har et meget stort netværk inden for musik, og vi kan via det netværk skaffe nogle rigtig gode kunstnere til billige penge. Vi vil gerne ramme bredt, og det afspejles i vores musikprogram, vi har både indie-musik, rock, fløde-pop og technomusik. Samtidig vil vi gerne støtte det spirende unge musikmiljø ved at give dem en scene, hvor de kan komme og udfolde sig med deres musik.

 

  1. En anden ting, vi har lagt stor vægt på. er de aktiviteter, vi arrangerer. Der er en årlig ølboldturnering og kævleturnering, som sidste år samlede hele festivalen, og det er en stor del af festivalens DNA. Fremover vil vi lægge endnu mere vægt på at skabe flere aktiviteter, man kan samles om, da det er noget af det, der samler folk og skaber fællesskab. Og fællesskabsfølelsen er noget af det, vi virkelig prøver at fremme.

 

  1. Og så skal det selvfølgelig være billigt. Festivalen er tilegnet unge mennesker. og vi er selv på røven i det meste af vores SU-tid, så det skal selvfølgelig være så billigt som vi nu kan gøre det. Vi har i hvert fald Danmarks billigste festivalbar, og man kan også købe rigtig billig mad. Billetprisen er også kun på en 150 kr. i år for 3 dages festival, så det burde man kunne overleve.

Organisering

Vi startede med at være 5 arrangører – nu er vi 8. Vi har lavet en forening, hvor mange af dem, der er frivillige på festivalen, er medlemmer. Og vi prøver at danne et stort fælleskab, så vi er mange mennesker, som hvert år kan hjælpe med at arrangere festivalen. Og vi har fokus på at lave nogle fester og aktiviteter for de frivillige ud over selve festivalen, for ligesom at styrke fællesskabet, og så folk får en ejerskabsfornemmelse for festivalen.

Fremtiden

Vi har fået blod på tanden for at lave festival, og vi synes, det er sjovt og hyggeligt, så vi stopper ikke lige foreløbig. Vi arbejder for hvert år at udvikle os og gøre festivalen bedre, og så må vi jo se, hvor det ender.

Folk spørger. om vi er den nye Midtfyns Festival, men det er vi ikke. Vi er i hvert fald ikke klar til 60 tusind festivaldeltagere, men det kan være vi i fremtiden køber hele Rudme, så vil der måske være plads.

I den nære fremtid glæder vi os til sommer, hvor festivalen for tredje år løber af stablen. Og i år bliver den endnu større og endnu federe. Det sker den 19.-21. juli.

### 

Læs mere i Fyens Stiftstidende: https://www.fyens.dk/faaborg-midtfyn/Prisfest-i-svinestien-Unge-festivalarrangoerer-haedret-med-AArets-Ungepris/artikel/3240065

Forsiden og side 2 i Midtfynsposten: https://e-pages.dk/midtfynsposten/422/?date=20/03/2018

###

Sidste indslag var historiefortælling, hvor ikke mindst museumschefen for Svendborg Museum Esben Hedegaard (se http://www.svendborgmuseum.dk/info/personale ), som i mange år har boet i Boltinge et par kilometer fra Rudme, (men aldrig før besøgt Rudme, hvor han havde lidt besvær med at finde frem til Galleri Svinestien) kom og fortalte muntre lokale og fynske historier. Det var en rigtig god start på historiefortælling i kostaldslokalet.

Som det ses herover, begynder de kunstneriske evner meget tidligt i Rudme – der er plads til det kreative barn.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.