Tove-Marie Hedegaard Mortensen havde en dejlig og særdeles velbesøgt fernisering den 22. juni med pop op-udstillingen: SPOR.
Det noget ustadige sommervejr viste sig fra den gode side lige netop lørdag, og alle lyttede opmærksomt til Tove-Maries tale om hendes arbejde og tanker bag udstillingen og til mor Karens tale om bl.a. Tove-Maries opvækst og kunstnerevner – afsluttet med en lille symbolsk anekdote om fugleunger, der kan selv og flyver hjemmefra.
.
Og så var der Tyges fodnote med præsentation af en stor tegning fra barndommen samt en påmindelse om, at hun jo i sin tid tegnede galleriets særlige logo med den flyvende gris. Her sikkert placeret hos Holger Danske med fredsduen.
.
Trio Mortensen spillede til sangene og underholdt senere med noget af den musik, de selv har komponeret, og som nu er indspillet på plade – selv om de den dag kun var en duo med Anders og Søren Gustav, eftersom Lars Emil havde en opgave andetsteds.
Alle de udstillede værker var med den gamle grafiske fototeknik, der kaldes cyanotopi eller cyanotypi – også kaldet blueprint, blåtryk, som fremkaldes ved hjælp af sollys eller ultraviolet lys. Alle billederne er derfor udelukkende i den smukke cyanblå farve. Oprindeligt blev cyanotypi mest brugt som en teknik til at reproducere store håndtegnede, tekniske tegninger.
.
Kært barn har mange navne, og cyanblå kaldes også berlinerblå, preussisk blåt og pariserblå. Blå er en af de mest populære farver, og rent cyanblå er én af de tre primære farver. Mange har nok bemærket, at der står ”cyan” og ikke bare ”blå” på printerpatronerne.
De cubanske kunstnere Ruben og Arcadio udstillede også nogle af deres små skulpturer i det lille kornkammer. De rejser snart tilbage til Cuba, hvor livet er særdeles hårdt i disse år. Det fortæller vi mere om senere.
Kagebordet og kaffen var som noget nyt placeret i mellemgangen ind til galleriet.
.
LINK om blåtryk: https://da.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5tryk